Photo: Khalayli, Linda / Sigdal Museum

Carsten Lien: En fargens mester

226 objects

Carsten Lien var født på Øvre Lien i Sigdal, og bestefaren Knud Eriksen Lien var bygdesølvsmed. Selv begynte han som lærling hos dekorasjonsmaler Carl Lunde i Kristiania, og fortsatte ved Statens håndverks- og kunstindustriskole, hvor han spesialiserte seg på glassmalerier. Det tok ikke lang tid før Lien bemerket seg som en allsidig formgiver og håndverker. Da det ble opprettet en klasse for bokkunst ved kunstindustriskolen i 1935 ble Lien ansatt som lærer. Siden ble han overlærer samme sted.

I løpet av karrieren tegnet Carsten Lien en mengde bøker, adresser, emblemer, faner, glassmalerier, tekstiler og interiører. Han har formgitt omkring 180 bøker og adresser, og hele 12 ganger var arbeidene hans med blant Årets vakreste bøker. I tradisjonen etter kunstnere som Gerhard Munthe og Oluf Wold-Torne, var Carsten Liens formspråk moderne, men med en tydelig klangbunn i norsk historie og folkekunst. Han var kjent for sin sikre fargesans og hadde en rekke oppdrag som fargekonsulent, blant annet for Oslo kommune. I 1938–39 tegnet han den første Sigdal-Eggedalsbunaden i samarbeid med Sigdal Bondekvinnelag og Heimen Husflid.

Kirkekunsten står sentralt i Liens kunstnerskap. Han hadde oppdrag ved et tyvetalls norske kirker, i form av restaurering, fargesetting, dekorasjoner og glassmalerier. Eggedal kirke står i en særstilling og må regnes som Liens hovedverk i så måte. Over en periode på mer enn 30 år ble kirken fullstendig ombygget og utsmykket, et arbeid som ikke var endelig ferdig før i 1966.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to