Industrilokomotiv med tog med vagger på Leca-banen ved Hovin teglverk i Oslo
Industrilokomotiv med tog med vagger på Leca-banen ved Hovin teglverk i Oslo Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Hovin Teglverk og Leca-banen

Industribaner har det vært mange av i Norge, også i urbane strøk. Til og med i Oslo! Banene tilhørte en egen kategori av jernbanens mangfoldige historie. Banene tilhørte hver sin bedrift og ble brukt til transport av råstoffer og ferdige produkter. Førstnevnte inn, sistnevnte ut.

Hovin Teglverk lå på Hovin i Oslo, nær nåværende Hasle T-banestasjon. Verket ble opprettet i 1893. I 1916 tok Oslo kommune over verket i forbindelse med oppkjøp av eiendommene Valle, Søndre Hovin og del av Ulven. Brødrene Sand stod som eiere i 1916, og forpaktet driften videre frem til 1923 da kommunen tok over driften. Wikipedia og Lokalhistoriewiki oppgir at teglverket ble nedlagt 1967, men disse bildene er fra 1972, og da var verket fremdeles i drift.

Leca-banen ved Hovin teglverk i Oslo Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Industrilokomotiv med tog med vagger på Leca-banen ved Hovin teglverk i Oslo Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

I dette tilfellet var det Hovin Teglverk som var banens eier og bruker. Leire ble hentet fra det området som dag utgjør Valle Hovin idrettsanlegg. Teglverket lå nede på sletta ved nåværende Hasle T-banestasjon. Sporene på Lecabanen var flyttbare, så lengden varierte litt fra tid til annen, men 3 km er et forsiktig anslag. Virksomheten var i drift så tidlig som på midten av 1950-tallet. Det var en populær attraksjon blant «gutta i gata» på Sinsen, jeg husker det selv. Ble ofte jaget vekk fra banens område. Selv med en beskjeden sporvidde på 600 mm og små hastigheter dreide mye seg om sikkerhet.

Her er en liten fotodokumentasjon fra 30. mars 1972. Da var det bestemt at produksjonen av Leca-blokker skulle overføres til Rælingen og dermed vekk fra Hasle og Oslo. Jeg hadde fått muntlig tillatelse til å spasere i sporet. (437)

Industrilokomotiv med tog med vagger på Leca-banen ved Hovin teglverk i Oslo Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Leca-banen ved Hovin teglverk i Oslo Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Ulf Berntsen

Ulf Berntsen (1945-2020) var sentral i arbeidet med å stifte Norsk Jernbaneklubb (NJK) i 1969 og var NJKs første formann. Etableringen av NJK falt sammen med en omfattende modernisering av lokomotiver og vogner på jernbanen i Norge. Spesielt utfasingen av damplokomotiver skapte stort engasjement blant entusiaster, med et ønske om å bevare noen damplokomotiver, helst driftsklare. Etter hvert innså man at det også måtte etableres innendørs lagringsplass for materiellet og en banestrekning å kjøre veterantog på. Ulf Berntsen var sentral i dette arbeidet i mange år. Men fremfor alt var han interessert i å reise, gjerne litt utenfor allfarvei. Tidlig tok han med seg kamera rundt omkring i Norge og festet hverdagsglimt og øyeblikksbilder til filmen. Gamle busser, sporvogner, industrijernbaner, lokalrutebåter og lokalsamfunn slik de så ut på 60- og -70-tallet – alt var mål for reisene hans som gjerne foregikk på sykkel. Han etterlot seg en omfattende, velordnet og godt beskrevet fotosamling, ofte knyttet til levende og humoristiske skildringer, her gjengitt i en lett redigert versjon. Fotosamlingen eies av Norsk jernbanemuseum.

Share to