Askim-Solbergfossbanens motorvogn "Padda" utenfor vognhallen på Solbergfoss stasjon
Askim-Solbergfossbanens motorvogn "Padda" utenfor vognhallen på Solbergfoss stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Norsk Jernbaneklubb og Solbergfossbanen

Norsk Jernbaneklubb stiftes

Norsk Jernbaneklubb (NJK) ble stiftet 22. mai 1969 og undertegnede havnet mer eller mindre uforvarende på toppen i foreningens styre. NJK var inspirert av Svenska Järnvägsklubben, Dansk Jernbane-klub og noen søsterforeninger i andre land. Vi her på berget så for oss en fremtidig museumsbane for normalspor, 1435 mm. Fra før fantes det norske museumsbaner for smalt spor, 750 og 1067 mm. Krøderbanen pekte seg ut allerede i 1969, skjønt andre alternativer var også inne i bildet, som f.eks. Skreiabanen. Senere kom Thamshavnbanen med sitt meterspor med i «klanen».

Gamla og Padda

Askim-Solbergfossbanens vognhall i Solbergfoss Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Den nystartede NJK fikk straks nyss om at Askim-Solbergfossbanen i Askim skulle avvikles. Ikke nedlegges i juridisk forstand. Driften ved Bruksbanen Askim-Solbergfoss skulle bare «midlertidig innstilles». Vi forstod hva det betød i klartekst. Jeg tok på vegne av styret i NJK telefonisk kontakt med direktør Oftedal ved Mørkfoss-Solbergfossanlegget med spørsmål om mulig overtakelse av banens to motorvogner. De sto lagret i banens gamle vognhall ved Solbergfoss. Han oppfordret oss til å sende en formell henvendelse. Vi fikk raskt svar. Motorvognene, som vi raskt kalte «Gamla» og «Padda», kunne overlates vederlagsfritt og umiddelbart dersom de kunne plasseres utenfor Solbergfossanleggets eiendom og spor. Jernbanemuseet på Hamar var blitt forespurt, men der slet man med kronisk plassmangel på den tiden. Redningen ble NSB. Stasjonsmesteren på Ski sa at vi kunne disponere et spor i lokstallen for en periode på 3 uker. Det ble riktignok 16 måneder viste det seg, men litt tid var vunnet.

Gjennoppbygging av en del av Askim-Solbergfossbanens trase i nærheten av Askim Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

NJK og NSB

Forholdet mellom NSB og NJK bar preg av at NJK ville bevare flere av de gamle damplokomotivene og vognene som NSB hadde bestemt seg for å kvitte seg med. Allikevel var det flere gode og ikke minst solide støttespillere sentralt i NSB som hadde sans for entusiasmen som ungdommene i NJK (alle i 20-årene) la for dagen og som hjalp til med å "åpne dører".

En nedlagt jernbane

Med dresin på planovergang nær Solbergfoss på Askim-Solbergfossbanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

For å få vognene helskinnet frem til Askim og derfra videre til Ski, måtte Solbergfossbanens spor settes i stand. Både veivesenet og det lokale e-verket hadde tatt seg til rette på flere steder – og bokstavelig talt fjernet noen skinnelengder som lå i veien. Like ved Askim sentrum var det et entreprenørfirma som anla en kloakkgrøft i forbindelse med et nytt boligområde. Direktør Oftedal ryddet opp. Banen var ikke nedlagt – og han sa tydelig fra om dette. Unnskyldningen hadde vært noe slikt som «Jamen, banen så jo så nedlagt ut»……

Naturligvis kunne vi ha benyttet oss av biltransport. De to små vognene veide henholdsvis 6,4 og 7,5 tonn og kunne lett få plass på en lastebil. Enten enkeltvis eller hver for seg. Løsningen ble å gjøre banen driftklar på dugnad slik at vognene kunne fremføres på egne hjul. Nystiftede NJK hadde ikke økonomi til biltransport. Vi brukte nesten hele klubbkassen til bensin (vognene hadde bensinmotor) for kjøringen til Ski.

Transporten

Askim-Solbergfossbanens motorvogn "Gamla" i vognhallen på Solbergfoss stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Sporlegging frem til Askim-Solbergfossbanens vognhall på Solbergfoss stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Skinnelegging i planovergang på Askim-Solbergfossbanens nær Solbergfoss stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Askim-Solbergfossbanens motorvogn "Gamla", klar for fremføring fra Solbergfoss til Askim Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Askim-Solbergfossbanens motorvogner "Gamla" (nærmest) og "Padda" på provisorisk skinnegang på planovergang nær Solbergfoss Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Askim-Solbergfossbanens motorvogn "Gamla" under fremføring fra Solbergfoss til Askim, her mellom Solbergfoss og Tømt Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

I løpet av noen langhelger i august 1969 ble transporten gjennomført. Det var en minnerik opplevelse å ha vært med på dette, tross hetebølge og primitive overnattings-, bespisnings- og sanitærforhold.

"Gamla" er i dag å finne på museumsbanen Krøderbanen, mens "Padda" for tiden er tilbake i Østfold og er under oppussing.

Askim-Solbergfossbanens motorvogn "Padda" under fremføring fra Solbergfoss til Askim, her mellom Tømt og Skårud. Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Rydding av spor i forbindelse med fremføring av Askim-Solbergfossbanens motorvogner fra Solbergfoss til Askim, her mellom Kolstad og Askim Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Askim-Solbergfossbanens motorvogn "Gamla" under fremføring fra Solbergfoss til Askim, her mellom Tømt og Skårud. Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Askim-Solbergfossbanens motorvogn "Padda" under fremføring fra Solbergfoss til Askim, her mellom Skårud og Onstad Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Askim-Solbergfossbanens motorvogn"Gamla" under fremføring fra Solbergfoss til Askim, her på Kolstad bru Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Askim-Solbergfossbanens motorvogn "Gamla" under fremføring fra Solbergfoss til Askim, her ved planovergang ved Trøgstadveien i Askim Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Ulf Berntsen

Ulf Berntsen (1945-2020) var sentral i arbeidet med å stifte Norsk Jernbaneklubb (NJK) i 1969 og var NJKs første formann. Etableringen av NJK falt sammen med en omfattende modernisering av lokomotiver og vogner på jernbanen i Norge. Spesielt utfasingen av damplokomotiver skapte stort engasjement blant entusiaster, med et ønske om å bevare noen damplokomotiver, helst driftsklare. Etter hvert innså man at det også måtte etableres innendørs lagringsplass for materiellet og en banestrekning å kjøre veterantog på. Ulf Berntsen var sentral i dette arbeidet i mange år. Men fremfor alt var han interessert i å reise, gjerne litt utenfor allfarvei. Tidlig tok han med seg kamera rundt omkring i Norge og festet hverdagsglimt og øyeblikksbilder til filmen. Gamle busser, sporvogner, industrijernbaner, lokalrutebåter og lokalsamfunn slik de så ut på 60- og -70-tallet – alt var mål for reisene hans som gjerne foregikk på sykkel. Han etterlot seg en omfattende, velordnet og godt beskrevet fotosamling, ofte knyttet til levende og humoristiske skildringer, her gjengitt i en lett redigert versjon. Fotosamlingen eies av Norsk jernbanemuseum.

Share to