• Lakkert tre. Stor, rund korpus av uthulet brødfrukt. Lang, smal hals. 4 strenger: 3 av stål, den fjerde og dypeste av messing. Kraftige treskruer med runde hoder, to festet midt foran på skruekassen, de to andre en på hver side. Dobbel oversadel, og stol av elfenben. Mellom stolen og strengefestet går strengene gjennom hver sin elfenbenskule. Rundt skruekassens forside, lokkanten og bunnens overgang til halsen innfelt innleggslist i elfenben, med ilagt sort stripe- og rankedekor. På hver side av stolen innfelt en elfenbensfugl, sittende på en blomst. 
Spilles med fingertuppene.

14.12.2011 
Merk: Alle sideangivelser sett fra betrakteren, som ser på det stående instrument
Korpusform og -material: 
Dyp korpus, som går over i lang hals og skruekasse. Lokket er lett bøyet og går over i det likedan bøyete gripebrettet. Hals og gripebrettet (uten bånd) er laget av to deler, men av samme tresorten. Hals og hode er laget av et stykke tre. Bunnen er laget av en flaskegresskar (Lagenaria siceraria, også kalt kalebass, dhudi, flaskefrukt). Tresorten er sannsynligvis fra mahognifamilien (Meliaceae). Skruene er store, runde og dreiete og laget av samme tresorten som instrumentet.  Det står en skrue på hver side av hodet og to står inn fra forsiden. 
Streng, stol, oversal og anheng: 
4 strenger. Anhenget er en rektangulær trekloss, som går ut av en bladformet treplate. Treplaten er limt på flaskegresskaret ved «undersargen». Anhenget er dekket med en benplate. Strengene er ført gjennom hull i anhenget, rund hele anhengsklossen og gjennom løkker på endene av strengene. På vei oppover til stoler er strengene satt gjennom hver en perle av ben,, som tjener til finstemming ved å skyve dem lengre opp- eller nedover. Perlene sitter på lokket på innlagte striper av ben for å beskytte treet. Videre er de ført over en stor stol med to ben. På lokket er det inrisset markeringer til posisjonen av stolen. Stolen er laget av et stykke ben. Det er ingen tydelig trykkpunkt ved stolen, som markerer mensurlengde. Dette betyr at strengene har en «bi»-lyd i form av summing når de anslås. På toppen av halsen føres strengene via to oversaler av elfenben til skruene. Over den nedre oversalen og gjennom hull ved den øvre oversalen oppnås det strengetrykk på nedre oversalen. 

4 melodistrenger
material	messing	Jern	Jern	Jern	
diameter Ø	0,46	0,26	0,26	0,38	
Mensur mm	923						

Dekor: 
Skjøtene til lokk, hals og hodet er dekket med marketeri med et gjentakende svart hvit mønster. På lokket er det lagt inn to stiliserte fugler. Alle hvite marketeri er av ben. Svarte delene er en svart kittmasse, som ligger inn i det utsjærete mønsteret i benmaterialet. Benplatene er festet til tremateriale under med små treplugger. Det er brukt to forskjellige typer benmateriale ved instrumentet: En som er lyshvit (kantinnlegg ved korpusset, og hodet) og en mørkhvit (oversaler, innlegg rund oversalene, perler og spor under perlene ved anhenget, Stol, fuglene).
Ferniss: 
Over alle tredeler er det trukket en glanset, transparent-gul ferniss. Som ved sammenligningsbare instrumenter (RMT 519, RMT 66/28, RMT 428) er også her de hvite delene av marketeriet ikke belagt med ferniss. Det ser ut som om fernissen ble skarpet bort mekanisk i etterkant fra de hvite delene. Det kan også ha blitt «tapet» før fernissering og tapen ble fjernet deretter. Dette for at de hvite delene ikke skal se gult ut.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Lakkert tre. Stor, rund korpus av uthulet brødfrukt. Lang, smal hals. 4 strenger: 3 av stål, den fjerde og dypeste av messing. Kraftige treskruer med runde hoder, to festet midt foran på skruekassen, de to andre en på hver side. Dobbel oversadel, og stol av elfenben. Mellom stolen og strengefestet går strengene gjennom hver sin elfenbenskule. Rundt skruekassens forside, lokkanten og bunnens overgang til halsen innfelt innleggslist i elfenben, med ilagt sort stripe- og rankedekor. På hver side av stolen innfelt en elfenbensfugl, sittende på en blomst. 
Spilles med fingertuppene.

14.12.2011 
Merk: Alle sideangivelser sett fra betrakteren, som ser på det stående instrument
Korpusform og -material: 
Dyp korpus, som går over i lang hals og skruekasse. Lokket er lett bøyet og går over i det likedan bøyete gripebrettet. Hals og gripebrettet (uten bånd) er laget av to deler, men av samme tresorten. Hals og hode er laget av et stykke tre. Bunnen er laget av en flaskegresskar (Lagenaria siceraria, også kalt kalebass, dhudi, flaskefrukt). Tresorten er sannsynligvis fra mahognifamilien (Meliaceae). Skruene er store, runde og dreiete og laget av samme tresorten som instrumentet.  Det står en skrue på hver side av hodet og to står inn fra forsiden. 
Streng, stol, oversal og anheng: 
4 strenger. Anhenget er en rektangulær trekloss, som går ut av en bladformet treplate. Treplaten er limt på flaskegresskaret ved «undersargen». Anhenget er dekket med en benplate. Strengene er ført gjennom hull i anhenget, rund hele anhengsklossen og gjennom løkker på endene av strengene. På vei oppover til stoler er strengene satt gjennom hver en perle av ben,, som tjener til finstemming ved å skyve dem lengre opp- eller nedover. Perlene sitter på lokket på innlagte striper av ben for å beskytte treet. Videre er de ført over en stor stol med to ben. På lokket er det inrisset markeringer til posisjonen av stolen. Stolen er laget av et stykke ben. Det er ingen tydelig trykkpunkt ved stolen, som markerer mensurlengde. Dette betyr at strengene har en «bi»-lyd i form av summing når de anslås. På toppen av halsen føres strengene via to oversaler av elfenben til skruene. Over den nedre oversalen og gjennom hull ved den øvre oversalen oppnås det strengetrykk på nedre oversalen. 

4 melodistrenger
material	messing	Jern	Jern	Jern	
diameter Ø	0,46	0,26	0,26	0,38	
Mensur mm	923						

Dekor: 
Skjøtene til lokk, hals og hodet er dekket med marketeri med et gjentakende svart hvit mønster. På lokket er det lagt inn to stiliserte fugler. Alle hvite marketeri er av ben. Svarte delene er en svart kittmasse, som ligger inn i det utsjærete mønsteret i benmaterialet. Benplatene er festet til tremateriale under med små treplugger. Det er brukt to forskjellige typer benmateriale ved instrumentet: En som er lyshvit (kantinnlegg ved korpusset, og hodet) og en mørkhvit (oversaler, innlegg rund oversalene, perler og spor under perlene ved anhenget, Stol, fuglene).
Ferniss: 
Over alle tredeler er det trukket en glanset, transparent-gul ferniss. Som ved sammenligningsbare instrumenter (RMT 519, RMT 66/28, RMT 428) er også her de hvite delene av marketeriet ikke belagt med ferniss. Det ser ut som om fernissen ble skarpet bort mekanisk i etterkant fra de hvite delene. Det kan også ha blitt «tapet» før fernissering og tapen ble fjernet deretter. Dette for at de hvite delene ikke skal se gult ut.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Lakkert tre. Stor, rund korpus av uthulet brødfrukt. Lang, smal hals. 4 strenger: 3 av stål, den fjerde og dypeste av messing. Kraftige treskruer med runde hoder, to festet midt foran på skruekassen, de to andre en på hver side. Dobbel oversadel, og stol av elfenben. Mellom stolen og strengefestet går strengene gjennom hver sin elfenbenskule. Rundt skruekassens forside, lokkanten og bunnens overgang til halsen innfelt innleggslist i elfenben, med ilagt sort stripe- og rankedekor. På hver side av stolen innfelt en elfenbensfugl, sittende på en blomst. 
Spilles med fingertuppene.

14.12.2011 
Merk: Alle sideangivelser sett fra betrakteren, som ser på det stående instrument
Korpusform og -material: 
Dyp korpus, som går over i lang hals og skruekasse. Lokket er lett bøyet og går over i det likedan bøyete gripebrettet. Hals og gripebrettet (uten bånd) er laget av to deler, men av samme tresorten. Hals og hode er laget av et stykke tre. Bunnen er laget av en flaskegresskar (Lagenaria siceraria, også kalt kalebass, dhudi, flaskefrukt). Tresorten er sannsynligvis fra mahognifamilien (Meliaceae). Skruene er store, runde og dreiete og laget av samme tresorten som instrumentet.  Det står en skrue på hver side av hodet og to står inn fra forsiden. 
Streng, stol, oversal og anheng: 
4 strenger. Anhenget er en rektangulær trekloss, som går ut av en bladformet treplate. Treplaten er limt på flaskegresskaret ved «undersargen». Anhenget er dekket med en benplate. Strengene er ført gjennom hull i anhenget, rund hele anhengsklossen og gjennom løkker på endene av strengene. På vei oppover til stoler er strengene satt gjennom hver en perle av ben,, som tjener til finstemming ved å skyve dem lengre opp- eller nedover. Perlene sitter på lokket på innlagte striper av ben for å beskytte treet. Videre er de ført over en stor stol med to ben. På lokket er det inrisset markeringer til posisjonen av stolen. Stolen er laget av et stykke ben. Det er ingen tydelig trykkpunkt ved stolen, som markerer mensurlengde. Dette betyr at strengene har en «bi»-lyd i form av summing når de anslås. På toppen av halsen føres strengene via to oversaler av elfenben til skruene. Over den nedre oversalen og gjennom hull ved den øvre oversalen oppnås det strengetrykk på nedre oversalen. 

4 melodistrenger
material	messing	Jern	Jern	Jern	
diameter Ø	0,46	0,26	0,26	0,38	
Mensur mm	923						

Dekor: 
Skjøtene til lokk, hals og hodet er dekket med marketeri med et gjentakende svart hvit mønster. På lokket er det lagt inn to stiliserte fugler. Alle hvite marketeri er av ben. Svarte delene er en svart kittmasse, som ligger inn i det utsjærete mønsteret i benmaterialet. Benplatene er festet til tremateriale under med små treplugger. Det er brukt to forskjellige typer benmateriale ved instrumentet: En som er lyshvit (kantinnlegg ved korpusset, og hodet) og en mørkhvit (oversaler, innlegg rund oversalene, perler og spor under perlene ved anhenget, Stol, fuglene).
Ferniss: 
Over alle tredeler er det trukket en glanset, transparent-gul ferniss. Som ved sammenligningsbare instrumenter (RMT 519, RMT 66/28, RMT 428) er også her de hvite delene av marketeriet ikke belagt med ferniss. Det ser ut som om fernissen ble skarpet bort mekanisk i etterkant fra de hvite delene. Det kan også ha blitt «tapet» før fernissering og tapen ble fjernet deretter. Dette for at de hvite delene ikke skal se gult ut.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Lakkert tre. Stor, rund korpus av uthulet brødfrukt. Lang, smal hals. 4 strenger: 3 av stål, den fjerde og dypeste av messing. Kraftige treskruer med runde hoder, to festet midt foran på skruekassen, de to andre en på hver side. Dobbel oversadel, og stol av elfenben. Mellom stolen og strengefestet går strengene gjennom hver sin elfenbenskule. Rundt skruekassens forside, lokkanten og bunnens overgang til halsen innfelt innleggslist i elfenben, med ilagt sort stripe- og rankedekor. På hver side av stolen innfelt en elfenbensfugl, sittende på en blomst. 
Spilles med fingertuppene.

14.12.2011 
Merk: Alle sideangivelser sett fra betrakteren, som ser på det stående instrument
Korpusform og -material: 
Dyp korpus, som går over i lang hals og skruekasse. Lokket er lett bøyet og går over i det likedan bøyete gripebrettet. Hals og gripebrettet (uten bånd) er laget av to deler, men av samme tresorten. Hals og hode er laget av et stykke tre. Bunnen er laget av en flaskegresskar (Lagenaria siceraria, også kalt kalebass, dhudi, flaskefrukt). Tresorten er sannsynligvis fra mahognifamilien (Meliaceae). Skruene er store, runde og dreiete og laget av samme tresorten som instrumentet.  Det står en skrue på hver side av hodet og to står inn fra forsiden. 
Streng, stol, oversal og anheng: 
4 strenger. Anhenget er en rektangulær trekloss, som går ut av en bladformet treplate. Treplaten er limt på flaskegresskaret ved «undersargen». Anhenget er dekket med en benplate. Strengene er ført gjennom hull i anhenget, rund hele anhengsklossen og gjennom løkker på endene av strengene. På vei oppover til stoler er strengene satt gjennom hver en perle av ben,, som tjener til finstemming ved å skyve dem lengre opp- eller nedover. Perlene sitter på lokket på innlagte striper av ben for å beskytte treet. Videre er de ført over en stor stol med to ben. På lokket er det inrisset markeringer til posisjonen av stolen. Stolen er laget av et stykke ben. Det er ingen tydelig trykkpunkt ved stolen, som markerer mensurlengde. Dette betyr at strengene har en «bi»-lyd i form av summing når de anslås. På toppen av halsen føres strengene via to oversaler av elfenben til skruene. Over den nedre oversalen og gjennom hull ved den øvre oversalen oppnås det strengetrykk på nedre oversalen. 

4 melodistrenger
material	messing	Jern	Jern	Jern	
diameter Ø	0,46	0,26	0,26	0,38	
Mensur mm	923						

Dekor: 
Skjøtene til lokk, hals og hodet er dekket med marketeri med et gjentakende svart hvit mønster. På lokket er det lagt inn to stiliserte fugler. Alle hvite marketeri er av ben. Svarte delene er en svart kittmasse, som ligger inn i det utsjærete mønsteret i benmaterialet. Benplatene er festet til tremateriale under med små treplugger. Det er brukt to forskjellige typer benmateriale ved instrumentet: En som er lyshvit (kantinnlegg ved korpusset, og hodet) og en mørkhvit (oversaler, innlegg rund oversalene, perler og spor under perlene ved anhenget, Stol, fuglene).
Ferniss: 
Over alle tredeler er det trukket en glanset, transparent-gul ferniss. Som ved sammenligningsbare instrumenter (RMT 519, RMT 66/28, RMT 428) er også her de hvite delene av marketeriet ikke belagt med ferniss. Det ser ut som om fernissen ble skarpet bort mekanisk i etterkant fra de hvite delene. Det kan også ha blitt «tapet» før fernissering og tapen ble fjernet deretter. Dette for at de hvite delene ikke skal se gult ut.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Lakkert tre. Stor, rund korpus av uthulet brødfrukt. Lang, smal hals. 4 strenger: 3 av stål, den fjerde og dypeste av messing. Kraftige treskruer med runde hoder, to festet midt foran på skruekassen, de to andre en på hver side. Dobbel oversadel, og stol av elfenben. Mellom stolen og strengefestet går strengene gjennom hver sin elfenbenskule. Rundt skruekassens forside, lokkanten og bunnens overgang til halsen innfelt innleggslist i elfenben, med ilagt sort stripe- og rankedekor. På hver side av stolen innfelt en elfenbensfugl, sittende på en blomst. 
Spilles med fingertuppene.

14.12.2011 
Merk: Alle sideangivelser sett fra betrakteren, som ser på det stående instrument
Korpusform og -material: 
Dyp korpus, som går over i lang hals og skruekasse. Lokket er lett bøyet og går over i det likedan bøyete gripebrettet. Hals og gripebrettet (uten bånd) er laget av to deler, men av samme tresorten. Hals og hode er laget av et stykke tre. Bunnen er laget av en flaskegresskar (Lagenaria siceraria, også kalt kalebass, dhudi, flaskefrukt). Tresorten er sannsynligvis fra mahognifamilien (Meliaceae). Skruene er store, runde og dreiete og laget av samme tresorten som instrumentet.  Det står en skrue på hver side av hodet og to står inn fra forsiden. 
Streng, stol, oversal og anheng: 
4 strenger. Anhenget er en rektangulær trekloss, som går ut av en bladformet treplate. Treplaten er limt på flaskegresskaret ved «undersargen». Anhenget er dekket med en benplate. Strengene er ført gjennom hull i anhenget, rund hele anhengsklossen og gjennom løkker på endene av strengene. På vei oppover til stoler er strengene satt gjennom hver en perle av ben,, som tjener til finstemming ved å skyve dem lengre opp- eller nedover. Perlene sitter på lokket på innlagte striper av ben for å beskytte treet. Videre er de ført over en stor stol med to ben. På lokket er det inrisset markeringer til posisjonen av stolen. Stolen er laget av et stykke ben. Det er ingen tydelig trykkpunkt ved stolen, som markerer mensurlengde. Dette betyr at strengene har en «bi»-lyd i form av summing når de anslås. På toppen av halsen føres strengene via to oversaler av elfenben til skruene. Over den nedre oversalen og gjennom hull ved den øvre oversalen oppnås det strengetrykk på nedre oversalen. 

4 melodistrenger
material	messing	Jern	Jern	Jern	
diameter Ø	0,46	0,26	0,26	0,38	
Mensur mm	923						

Dekor: 
Skjøtene til lokk, hals og hodet er dekket med marketeri med et gjentakende svart hvit mønster. På lokket er det lagt inn to stiliserte fugler. Alle hvite marketeri er av ben. Svarte delene er en svart kittmasse, som ligger inn i det utsjærete mønsteret i benmaterialet. Benplatene er festet til tremateriale under med små treplugger. Det er brukt to forskjellige typer benmateriale ved instrumentet: En som er lyshvit (kantinnlegg ved korpusset, og hodet) og en mørkhvit (oversaler, innlegg rund oversalene, perler og spor under perlene ved anhenget, Stol, fuglene).
Ferniss: 
Over alle tredeler er det trukket en glanset, transparent-gul ferniss. Som ved sammenligningsbare instrumenter (RMT 519, RMT 66/28, RMT 428) er også her de hvite delene av marketeriet ikke belagt med ferniss. Det ser ut som om fernissen ble skarpet bort mekanisk i etterkant fra de hvite delene. Det kan også ha blitt «tapet» før fernissering og tapen ble fjernet deretter. Dette for at de hvite delene ikke skal se gult ut.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Lakkert tre. Stor, rund korpus av uthulet brødfrukt. Lang, smal hals. 4 strenger: 3 av stål, den fjerde og dypeste av messing. Kraftige treskruer med runde hoder, to festet midt foran på skruekassen, de to andre en på hver side. Dobbel oversadel, og stol av elfenben. Mellom stolen og strengefestet går strengene gjennom hver sin elfenbenskule. Rundt skruekassens forside, lokkanten og bunnens overgang til halsen innfelt innleggslist i elfenben, med ilagt sort stripe- og rankedekor. På hver side av stolen innfelt en elfenbensfugl, sittende på en blomst. 
Spilles med fingertuppene.

14.12.2011 
Merk: Alle sideangivelser sett fra betrakteren, som ser på det stående instrument
Korpusform og -material: 
Dyp korpus, som går over i lang hals og skruekasse. Lokket er lett bøyet og går over i det likedan bøyete gripebrettet. Hals og gripebrettet (uten bånd) er laget av to deler, men av samme tresorten. Hals og hode er laget av et stykke tre. Bunnen er laget av en flaskegresskar (Lagenaria siceraria, også kalt kalebass, dhudi, flaskefrukt). Tresorten er sannsynligvis fra mahognifamilien (Meliaceae). Skruene er store, runde og dreiete og laget av samme tresorten som instrumentet.  Det står en skrue på hver side av hodet og to står inn fra forsiden. 
Streng, stol, oversal og anheng: 
4 strenger. Anhenget er en rektangulær trekloss, som går ut av en bladformet treplate. Treplaten er limt på flaskegresskaret ved «undersargen». Anhenget er dekket med en benplate. Strengene er ført gjennom hull i anhenget, rund hele anhengsklossen og gjennom løkker på endene av strengene. På vei oppover til stoler er strengene satt gjennom hver en perle av ben,, som tjener til finstemming ved å skyve dem lengre opp- eller nedover. Perlene sitter på lokket på innlagte striper av ben for å beskytte treet. Videre er de ført over en stor stol med to ben. På lokket er det inrisset markeringer til posisjonen av stolen. Stolen er laget av et stykke ben. Det er ingen tydelig trykkpunkt ved stolen, som markerer mensurlengde. Dette betyr at strengene har en «bi»-lyd i form av summing når de anslås. På toppen av halsen føres strengene via to oversaler av elfenben til skruene. Over den nedre oversalen og gjennom hull ved den øvre oversalen oppnås det strengetrykk på nedre oversalen. 

4 melodistrenger
material	messing	Jern	Jern	Jern	
diameter Ø	0,46	0,26	0,26	0,38	
Mensur mm	923						

Dekor: 
Skjøtene til lokk, hals og hodet er dekket med marketeri med et gjentakende svart hvit mønster. På lokket er det lagt inn to stiliserte fugler. Alle hvite marketeri er av ben. Svarte delene er en svart kittmasse, som ligger inn i det utsjærete mønsteret i benmaterialet. Benplatene er festet til tremateriale under med små treplugger. Det er brukt to forskjellige typer benmateriale ved instrumentet: En som er lyshvit (kantinnlegg ved korpusset, og hodet) og en mørkhvit (oversaler, innlegg rund oversalene, perler og spor under perlene ved anhenget, Stol, fuglene).
Ferniss: 
Over alle tredeler er det trukket en glanset, transparent-gul ferniss. Som ved sammenligningsbare instrumenter (RMT 519, RMT 66/28, RMT 428) er også her de hvite delene av marketeriet ikke belagt med ferniss. Det ser ut som om fernissen ble skarpet bort mekanisk i etterkant fra de hvite delene. Det kan også ha blitt «tapet» før fernissering og tapen ble fjernet deretter. Dette for at de hvite delene ikke skal se gult ut.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Lakkert tre. Stor, rund korpus av uthulet brødfrukt. Lang, smal hals. 4 strenger: 3 av stål, den fjerde og dypeste av messing. Kraftige treskruer med runde hoder, to festet midt foran på skruekassen, de to andre en på hver side. Dobbel oversadel, og stol av elfenben. Mellom stolen og strengefestet går strengene gjennom hver sin elfenbenskule. Rundt skruekassens forside, lokkanten og bunnens overgang til halsen innfelt innleggslist i elfenben, med ilagt sort stripe- og rankedekor. På hver side av stolen innfelt en elfenbensfugl, sittende på en blomst. 
Spilles med fingertuppene.

14.12.2011 
Merk: Alle sideangivelser sett fra betrakteren, som ser på det stående instrument
Korpusform og -material: 
Dyp korpus, som går over i lang hals og skruekasse. Lokket er lett bøyet og går over i det likedan bøyete gripebrettet. Hals og gripebrettet (uten bånd) er laget av to deler, men av samme tresorten. Hals og hode er laget av et stykke tre. Bunnen er laget av en flaskegresskar (Lagenaria siceraria, også kalt kalebass, dhudi, flaskefrukt). Tresorten er sannsynligvis fra mahognifamilien (Meliaceae). Skruene er store, runde og dreiete og laget av samme tresorten som instrumentet.  Det står en skrue på hver side av hodet og to står inn fra forsiden. 
Streng, stol, oversal og anheng: 
4 strenger. Anhenget er en rektangulær trekloss, som går ut av en bladformet treplate. Treplaten er limt på flaskegresskaret ved «undersargen». Anhenget er dekket med en benplate. Strengene er ført gjennom hull i anhenget, rund hele anhengsklossen og gjennom løkker på endene av strengene. På vei oppover til stoler er strengene satt gjennom hver en perle av ben,, som tjener til finstemming ved å skyve dem lengre opp- eller nedover. Perlene sitter på lokket på innlagte striper av ben for å beskytte treet. Videre er de ført over en stor stol med to ben. På lokket er det inrisset markeringer til posisjonen av stolen. Stolen er laget av et stykke ben. Det er ingen tydelig trykkpunkt ved stolen, som markerer mensurlengde. Dette betyr at strengene har en «bi»-lyd i form av summing når de anslås. På toppen av halsen føres strengene via to oversaler av elfenben til skruene. Over den nedre oversalen og gjennom hull ved den øvre oversalen oppnås det strengetrykk på nedre oversalen. 

4 melodistrenger
material	messing	Jern	Jern	Jern	
diameter Ø	0,46	0,26	0,26	0,38	
Mensur mm	923						

Dekor: 
Skjøtene til lokk, hals og hodet er dekket med marketeri med et gjentakende svart hvit mønster. På lokket er det lagt inn to stiliserte fugler. Alle hvite marketeri er av ben. Svarte delene er en svart kittmasse, som ligger inn i det utsjærete mønsteret i benmaterialet. Benplatene er festet til tremateriale under med små treplugger. Det er brukt to forskjellige typer benmateriale ved instrumentet: En som er lyshvit (kantinnlegg ved korpusset, og hodet) og en mørkhvit (oversaler, innlegg rund oversalene, perler og spor under perlene ved anhenget, Stol, fuglene).
Ferniss: 
Over alle tredeler er det trukket en glanset, transparent-gul ferniss. Som ved sammenligningsbare instrumenter (RMT 519, RMT 66/28, RMT 428) er også her de hvite delene av marketeriet ikke belagt med ferniss. Det ser ut som om fernissen ble skarpet bort mekanisk i etterkant fra de hvite delene. Det kan også ha blitt «tapet» før fernissering og tapen ble fjernet deretter. Dette for at de hvite delene ikke skal se gult ut.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Lakkert tre. Stor, rund korpus av uthulet brødfrukt. Lang, smal hals. 4 strenger: 3 av stål, den fjerde og dypeste av messing. Kraftige treskruer med runde hoder, to festet midt foran på skruekassen, de to andre en på hver side. Dobbel oversadel, og stol av elfenben. Mellom stolen og strengefestet går strengene gjennom hver sin elfenbenskule. Rundt skruekassens forside, lokkanten og bunnens overgang til halsen innfelt innleggslist i elfenben, med ilagt sort stripe- og rankedekor. På hver side av stolen innfelt en elfenbensfugl, sittende på en blomst. 
Spilles med fingertuppene.

14.12.2011 
Merk: Alle sideangivelser sett fra betrakteren, som ser på det stående instrument
Korpusform og -material: 
Dyp korpus, som går over i lang hals og skruekasse. Lokket er lett bøyet og går over i det likedan bøyete gripebrettet. Hals og gripebrettet (uten bånd) er laget av to deler, men av samme tresorten. Hals og hode er laget av et stykke tre. Bunnen er laget av en flaskegresskar (Lagenaria siceraria, også kalt kalebass, dhudi, flaskefrukt). Tresorten er sannsynligvis fra mahognifamilien (Meliaceae). Skruene er store, runde og dreiete og laget av samme tresorten som instrumentet.  Det står en skrue på hver side av hodet og to står inn fra forsiden. 
Streng, stol, oversal og anheng: 
4 strenger. Anhenget er en rektangulær trekloss, som går ut av en bladformet treplate. Treplaten er limt på flaskegresskaret ved «undersargen». Anhenget er dekket med en benplate. Strengene er ført gjennom hull i anhenget, rund hele anhengsklossen og gjennom løkker på endene av strengene. På vei oppover til stoler er strengene satt gjennom hver en perle av ben,, som tjener til finstemming ved å skyve dem lengre opp- eller nedover. Perlene sitter på lokket på innlagte striper av ben for å beskytte treet. Videre er de ført over en stor stol med to ben. På lokket er det inrisset markeringer til posisjonen av stolen. Stolen er laget av et stykke ben. Det er ingen tydelig trykkpunkt ved stolen, som markerer mensurlengde. Dette betyr at strengene har en «bi»-lyd i form av summing når de anslås. På toppen av halsen føres strengene via to oversaler av elfenben til skruene. Over den nedre oversalen og gjennom hull ved den øvre oversalen oppnås det strengetrykk på nedre oversalen. 

4 melodistrenger
material	messing	Jern	Jern	Jern	
diameter Ø	0,46	0,26	0,26	0,38	
Mensur mm	923						

Dekor: 
Skjøtene til lokk, hals og hodet er dekket med marketeri med et gjentakende svart hvit mønster. På lokket er det lagt inn to stiliserte fugler. Alle hvite marketeri er av ben. Svarte delene er en svart kittmasse, som ligger inn i det utsjærete mønsteret i benmaterialet. Benplatene er festet til tremateriale under med små treplugger. Det er brukt to forskjellige typer benmateriale ved instrumentet: En som er lyshvit (kantinnlegg ved korpusset, og hodet) og en mørkhvit (oversaler, innlegg rund oversalene, perler og spor under perlene ved anhenget, Stol, fuglene).
Ferniss: 
Over alle tredeler er det trukket en glanset, transparent-gul ferniss. Som ved sammenligningsbare instrumenter (RMT 519, RMT 66/28, RMT 428) er også her de hvite delene av marketeriet ikke belagt med ferniss. Det ser ut som om fernissen ble skarpet bort mekanisk i etterkant fra de hvite delene. Det kan også ha blitt «tapet» før fernissering og tapen ble fjernet deretter. Dette for at de hvite delene ikke skal se gult ut.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Lakkert tre. Stor, rund korpus av uthulet brødfrukt. Lang, smal hals. 4 strenger: 3 av stål, den fjerde og dypeste av messing. Kraftige treskruer med runde hoder, to festet midt foran på skruekassen, de to andre en på hver side. Dobbel oversadel, og stol av elfenben. Mellom stolen og strengefestet går strengene gjennom hver sin elfenbenskule. Rundt skruekassens forside, lokkanten og bunnens overgang til halsen innfelt innleggslist i elfenben, med ilagt sort stripe- og rankedekor. På hver side av stolen innfelt en elfenbensfugl, sittende på en blomst. 
Spilles med fingertuppene.

14.12.2011 
Merk: Alle sideangivelser sett fra betrakteren, som ser på det stående instrument
Korpusform og -material: 
Dyp korpus, som går over i lang hals og skruekasse. Lokket er lett bøyet og går over i det likedan bøyete gripebrettet. Hals og gripebrettet (uten bånd) er laget av to deler, men av samme tresorten. Hals og hode er laget av et stykke tre. Bunnen er laget av en flaskegresskar (Lagenaria siceraria, også kalt kalebass, dhudi, flaskefrukt). Tresorten er sannsynligvis fra mahognifamilien (Meliaceae). Skruene er store, runde og dreiete og laget av samme tresorten som instrumentet.  Det står en skrue på hver side av hodet og to står inn fra forsiden. 
Streng, stol, oversal og anheng: 
4 strenger. Anhenget er en rektangulær trekloss, som går ut av en bladformet treplate. Treplaten er limt på flaskegresskaret ved «undersargen». Anhenget er dekket med en benplate. Strengene er ført gjennom hull i anhenget, rund hele anhengsklossen og gjennom løkker på endene av strengene. På vei oppover til stoler er strengene satt gjennom hver en perle av ben,, som tjener til finstemming ved å skyve dem lengre opp- eller nedover. Perlene sitter på lokket på innlagte striper av ben for å beskytte treet. Videre er de ført over en stor stol med to ben. På lokket er det inrisset markeringer til posisjonen av stolen. Stolen er laget av et stykke ben. Det er ingen tydelig trykkpunkt ved stolen, som markerer mensurlengde. Dette betyr at strengene har en «bi»-lyd i form av summing når de anslås. På toppen av halsen føres strengene via to oversaler av elfenben til skruene. Over den nedre oversalen og gjennom hull ved den øvre oversalen oppnås det strengetrykk på nedre oversalen. 

4 melodistrenger
material	messing	Jern	Jern	Jern	
diameter Ø	0,46	0,26	0,26	0,38	
Mensur mm	923						

Dekor: 
Skjøtene til lokk, hals og hodet er dekket med marketeri med et gjentakende svart hvit mønster. På lokket er det lagt inn to stiliserte fugler. Alle hvite marketeri er av ben. Svarte delene er en svart kittmasse, som ligger inn i det utsjærete mønsteret i benmaterialet. Benplatene er festet til tremateriale under med små treplugger. Det er brukt to forskjellige typer benmateriale ved instrumentet: En som er lyshvit (kantinnlegg ved korpusset, og hodet) og en mørkhvit (oversaler, innlegg rund oversalene, perler og spor under perlene ved anhenget, Stol, fuglene).
Ferniss: 
Over alle tredeler er det trukket en glanset, transparent-gul ferniss. Som ved sammenligningsbare instrumenter (RMT 519, RMT 66/28, RMT 428) er også her de hvite delene av marketeriet ikke belagt med ferniss. Det ser ut som om fernissen ble skarpet bort mekanisk i etterkant fra de hvite delene. Det kan også ha blitt «tapet» før fernissering og tapen ble fjernet deretter. Dette for at de hvite delene ikke skal se gult ut.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Lakkert tre. Stor, rund korpus av uthulet brødfrukt. Lang, smal hals. 4 strenger: 3 av stål, den fjerde og dypeste av messing. Kraftige treskruer med runde hoder, to festet midt foran på skruekassen, de to andre en på hver side. Dobbel oversadel, og stol av elfenben. Mellom stolen og strengefestet går strengene gjennom hver sin elfenbenskule. Rundt skruekassens forside, lokkanten og bunnens overgang til halsen innfelt innleggslist i elfenben, med ilagt sort stripe- og rankedekor. På hver side av stolen innfelt en elfenbensfugl, sittende på en blomst. 
Spilles med fingertuppene.

14.12.2011 
Merk: Alle sideangivelser sett fra betrakteren, som ser på det stående instrument
Korpusform og -material: 
Dyp korpus, som går over i lang hals og skruekasse. Lokket er lett bøyet og går over i det likedan bøyete gripebrettet. Hals og gripebrettet (uten bånd) er laget av to deler, men av samme tresorten. Hals og hode er laget av et stykke tre. Bunnen er laget av en flaskegresskar (Lagenaria siceraria, også kalt kalebass, dhudi, flaskefrukt). Tresorten er sannsynligvis fra mahognifamilien (Meliaceae). Skruene er store, runde og dreiete og laget av samme tresorten som instrumentet.  Det står en skrue på hver side av hodet og to står inn fra forsiden. 
Streng, stol, oversal og anheng: 
4 strenger. Anhenget er en rektangulær trekloss, som går ut av en bladformet treplate. Treplaten er limt på flaskegresskaret ved «undersargen». Anhenget er dekket med en benplate. Strengene er ført gjennom hull i anhenget, rund hele anhengsklossen og gjennom løkker på endene av strengene. På vei oppover til stoler er strengene satt gjennom hver en perle av ben,, som tjener til finstemming ved å skyve dem lengre opp- eller nedover. Perlene sitter på lokket på innlagte striper av ben for å beskytte treet. Videre er de ført over en stor stol med to ben. På lokket er det inrisset markeringer til posisjonen av stolen. Stolen er laget av et stykke ben. Det er ingen tydelig trykkpunkt ved stolen, som markerer mensurlengde. Dette betyr at strengene har en «bi»-lyd i form av summing når de anslås. På toppen av halsen føres strengene via to oversaler av elfenben til skruene. Over den nedre oversalen og gjennom hull ved den øvre oversalen oppnås det strengetrykk på nedre oversalen. 

4 melodistrenger
material	messing	Jern	Jern	Jern	
diameter Ø	0,46	0,26	0,26	0,38	
Mensur mm	923						

Dekor: 
Skjøtene til lokk, hals og hodet er dekket med marketeri med et gjentakende svart hvit mønster. På lokket er det lagt inn to stiliserte fugler. Alle hvite marketeri er av ben. Svarte delene er en svart kittmasse, som ligger inn i det utsjærete mønsteret i benmaterialet. Benplatene er festet til tremateriale under med små treplugger. Det er brukt to forskjellige typer benmateriale ved instrumentet: En som er lyshvit (kantinnlegg ved korpusset, og hodet) og en mørkhvit (oversaler, innlegg rund oversalene, perler og spor under perlene ved anhenget, Stol, fuglene).
Ferniss: 
Over alle tredeler er det trukket en glanset, transparent-gul ferniss. Som ved sammenligningsbare instrumenter (RMT 519, RMT 66/28, RMT 428) er også her de hvite delene av marketeriet ikke belagt med ferniss. Det ser ut som om fernissen ble skarpet bort mekanisk i etterkant fra de hvite delene. Det kan også ha blitt «tapet» før fernissering og tapen ble fjernet deretter. Dette for at de hvite delene ikke skal se gult ut.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Lakkert tre. Stor, rund korpus av uthulet brødfrukt. Lang, smal hals. 4 strenger: 3 av stål, den fjerde og dypeste av messing. Kraftige treskruer med runde hoder, to festet midt foran på skruekassen, de to andre en på hver side. Dobbel oversadel, og stol av elfenben. Mellom stolen og strengefestet går strengene gjennom hver sin elfenbenskule. Rundt skruekassens forside, lokkanten og bunnens overgang til halsen innfelt innleggslist i elfenben, med ilagt sort stripe- og rankedekor. På hver side av stolen innfelt en elfenbensfugl, sittende på en blomst. 
Spilles med fingertuppene.

14.12.2011 
Merk: Alle sideangivelser sett fra betrakteren, som ser på det stående instrument
Korpusform og -material: 
Dyp korpus, som går over i lang hals og skruekasse. Lokket er lett bøyet og går over i det likedan bøyete gripebrettet. Hals og gripebrettet (uten bånd) er laget av to deler, men av samme tresorten. Hals og hode er laget av et stykke tre. Bunnen er laget av en flaskegresskar (Lagenaria siceraria, også kalt kalebass, dhudi, flaskefrukt). Tresorten er sannsynligvis fra mahognifamilien (Meliaceae). Skruene er store, runde og dreiete og laget av samme tresorten som instrumentet.  Det står en skrue på hver side av hodet og to står inn fra forsiden. 
Streng, stol, oversal og anheng: 
4 strenger. Anhenget er en rektangulær trekloss, som går ut av en bladformet treplate. Treplaten er limt på flaskegresskaret ved «undersargen». Anhenget er dekket med en benplate. Strengene er ført gjennom hull i anhenget, rund hele anhengsklossen og gjennom løkker på endene av strengene. På vei oppover til stoler er strengene satt gjennom hver en perle av ben,, som tjener til finstemming ved å skyve dem lengre opp- eller nedover. Perlene sitter på lokket på innlagte striper av ben for å beskytte treet. Videre er de ført over en stor stol med to ben. På lokket er det inrisset markeringer til posisjonen av stolen. Stolen er laget av et stykke ben. Det er ingen tydelig trykkpunkt ved stolen, som markerer mensurlengde. Dette betyr at strengene har en «bi»-lyd i form av summing når de anslås. På toppen av halsen føres strengene via to oversaler av elfenben til skruene. Over den nedre oversalen og gjennom hull ved den øvre oversalen oppnås det strengetrykk på nedre oversalen. 

4 melodistrenger
material	messing	Jern	Jern	Jern	
diameter Ø	0,46	0,26	0,26	0,38	
Mensur mm	923						

Dekor: 
Skjøtene til lokk, hals og hodet er dekket med marketeri med et gjentakende svart hvit mønster. På lokket er det lagt inn to stiliserte fugler. Alle hvite marketeri er av ben. Svarte delene er en svart kittmasse, som ligger inn i det utsjærete mønsteret i benmaterialet. Benplatene er festet til tremateriale under med små treplugger. Det er brukt to forskjellige typer benmateriale ved instrumentet: En som er lyshvit (kantinnlegg ved korpusset, og hodet) og en mørkhvit (oversaler, innlegg rund oversalene, perler og spor under perlene ved anhenget, Stol, fuglene).
Ferniss: 
Over alle tredeler er det trukket en glanset, transparent-gul ferniss. Som ved sammenligningsbare instrumenter (RMT 519, RMT 66/28, RMT 428) er også her de hvite delene av marketeriet ikke belagt med ferniss. Det ser ut som om fernissen ble skarpet bort mekanisk i etterkant fra de hvite delene. Det kan også ha blitt «tapet» før fernissering og tapen ble fjernet deretter. Dette for at de hvite delene ikke skal se gult ut.
    Photo: Ringve Musikkmuseum

Luttinstrument

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to